עמותת שתלתם ניגונים - פעילות העשרה בכפרי נוער
חפש באתר
חפש באתר

עמותת שתלתם ניגונים בחרה להתמקד, בתחילת דרכה, בפעילות התנדבותית בכפרי נוער מתוך הבנה כי הכפרים מאפשרים למתנדבים לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של תכנים ופעילויות בנוסף לגמישות בימי ושעות הפעילות. הרעיון המרכזי בבחירת הפעילויות הוא לייצר מפגשים מתמשכים, בלתי פורמאליים בין בני הנוער למתנדבי העמותה בשאיפה להוות עבורם דמות מבוגר משמעותי. 
עם הזמן בחרנו לאפשר קיום פעילות התנדבותית עם בני נוער במקומות נוספים כמו קהילות ומוסדות חינוך אחרים ואף החלטנו לשתף את הילדים שלנו בפעילות התנדבותית משלהם. 


רשימת כפרי הנוער בהם פועלת העמותה
ופירוט התוכניות בכל כפר
(לצפייה יש ללחוץ על לוגו/שם הכפר):

9

כפרי נוער
ומוסדות חינוך

23

תוכניות
פעילות

250

 מתנדבים

500

 חניכים
ואנשי צוות

600

 מפגשים

15,000

 שעות
התנדבות

מגוון התוכניות שמפעילה עמותת שתלתם ניגונים

התנהלות כלכלית נבונה לנוער
עמותת שתלתם ניגונים, ביחד עם המרכז לצמיחה פיננסית של בנק הפועלים, פיתחו תכנית הדרכה, שמטרתה להקנות לבני הנוער יסודות בסיסיים בהתנהלות כלכלית נבונה שיאפשרו להם לצאת לחיים עצמאיים. המתנדבים עוברים הכשרה במרכז לצמיחה פיננסית ואז מעבירים מערך של 8 שיעורים לנוער בנושאים כגון:
> הוצאות והכנסות - מה ההכנסות וההוצאות שלנו ואיך הן משתנות לאורך השנים.
> התנהלות פיננסית נכונה - איך לתכנן הוצאות והכנסות כדי לא להיכנס למינוס (תקציב).
> צרכנות נבונה - איך להיות צרכן חכם, מתי לקנות, איך להשיג הנחות, איזה מבצע יותר טוב.
> חשבון בנק - איך להחליט על חשבון בנק ואיך לנהל חשבון בנק.
> אמצעי תשלום - איך לשלם וממה להיזהר.
> הגשמת חלום פיננסי - איך לחסוך למשהו גדול שאנחנו רוצים להשיג.
> עצמאי או שכיר – מה היתרונות והחסרונות.
> זכויות בעבודה - מה הזכויות שלנו כעובדים.
> תלוש שכר - איך לקרוא תלוש משכורת.
> הסתבכות כלכלית - ממה להיזהר, איך לא להסתבך כלכלית.

התוכנית פועלת בכפרי נוער, ביישובים קהילתיים, עמותות ומתנ"סים. ואפשר להפעיל אותה בכל מקום בו אתם תמצאו לנכון להפעילה. לרשימת המקומות המלאה בה פועלת התוכנית לחץ כאן

"קום והתהלך בארץ" – הכרת הארץ לנוער נעל"ה 
מפגשים חודשיים המיועדים עבור נוער נעלה בכפרי הנוער. למרבית הנערים אין משפחות בארץ ובזמן שחבריהם יוצאים לבתיהם לסופי שבוע וחגים, הם נשארים בכפר, בדרך כלל ללא פעילות משמעותית. לכפרי הנוער יש צורך ברור להוציא את החניכים מהכפר, להכיר להם את הארץ, התרבות, האנשים ובעיקר להעניק להם חוויה חיובית בהקשר למדינה אליה הם עלו, אולם אין להם משאבי כח אדם וכסף לעשות זאת. המפגשים משלבים ביקור באתר תיירות ישראלי / אטרקציה מקומית / טיול רגלי בטבע, ארוחה ופינוקים קטנים אשר יחד יוצרים לחניכים חוויה ייחודית, אתנחתא משגרת היום-יום, תשומת לב אישית והיכרות עם סביבה חדשה ותרבות מקומית.

"באה מאהבה" - העצמת נערות
סדרת מפגשים עם קבוצת בנות מגילאים שונים בכפר, שמטרתם העלאת המודעות הנשית באמצעות תכנים המעודדים חשיבה נוספת בתהליך גיבוש הזהות שהנערות עוברות בשלב זה של חייהן. יצירת הזדמנות לנערות ולמתנדבות לחוות תהליך התבגרות, מעמיק ופורה ואף לנסות לטפח קשר ושיח משמעותי. מתנדבות יוכלו לבחור תכנים מתוך מאגר תכנים שבנתה העמותה או לבנות מפגשים לפי ראות עיניהן.

"שותלים ניגונים" – ערבי שירה משותפים לחניכים ולמתנדבים
ברוח מועדון העמק, אנחנו מתכנסים בכפר, המתנדבים ובני משפחותיהם יחד עם החניכים והצוות לערב של שירה עברית במיטבה. הילדים שותפים בבחירת השירים לקראת ערב השירה. כמו כן, ההרכבים המוזיקליים של הכפר משולבים בערבים אלו.

"יהי חיקך מקלט ראשי" - ליווי הצוות החינוכי בכפר
סדרת מפגשים שמטרתם ליווי, הדרכה ומתן כלים לצוות החינוכי של הכפר, מתוך הבנה כי צוות מלווה ומטופל מתפקד יותר טוב, מרגיש מוכל, ומפתח כלים שישמשו אותו בעבודת היום-יום. ההתנדבות מיועדת לבעלי מקצוע בחינוך / פסיכולוגיה / הנחיית קבוצות וכו'. 

"אצלנו בחצר" - משפחה מארחת
חניכי הכפר יוצאים הביתה בחלק מהשבתות והחגים, אך ישנם ילדים שאין להם בית חם ובטוח לצאת אליו. הרעיון שמשפחות שלנו יעניקו בית חם לנער/ה שלא זוכים לכך. לאורך השנה המשפחה תאסוף את הילד/ה "הבודדים" מכפר הנוער, יארחו אותם באווירה משפחתית (ארוחה משותפת, לינה מפנקת ותחושת בית) ויחזירו אותם לכפר בסיום השבת/החג.
חשוב להדגיש כי המשפחות המעוניינות לקחת חלק בתוכנית תעבורנה תהליך בדיקת התאמה על ידי הצוות הטיפולי של הכפר

"היה לי חבר, היה לי אח" – אח בוגר
פרויקט חונכות אישית למועמדים שייבחרו על ידי צוות הכפר. משך התוכנית תלוי בגילאי החניכים וטיב הקשר המתפתח – חניכים מהכיתות הבוגרות (י"א-י"ב) ילוו, בשאיפה, לאורך 3-4 שנים עד לסיום שירותם הצבאי ואילו בכיתות הצעירות לא תהיה התחייבות מעבר לשנה אחת.
מפגש אישי כל שלושה שבועות בממוצע ושיחות טלפוניות פעם בשבוע על מנת לייצר חוויה של בוגר משמעותי בחיי החניכים. החונכים יעברו הדרכה וליווי על ידי צוות הכפר.

"לטיול יצאנו" - צוות לוגיסטי טיולים ופעילות חוץ
סיוע בפעילויות שטח של הכפר, הקמת מחסן לוגיסטי, ליווי טיולי אופניים, מסעות ועוד.
היצירתיות היא המפתח להצלחה, זה הצוות שיכול ליזום פוייק'ה בטיול, שירה בציבור ליד המדורה, שיעור על כוכבים, לימוד מחנאות ומה לא? השמיים הם הגבול! למתנדבים שהשטח בנשמתם. 

"איך אדע" – סיוע במרכז למידה
עזרה בשיעורי הבית בשעות אחר הצהריים, מתוך שאיפה לגידול באחוז הנוער הניגש לבגרויות. נדרשת התמקדות בשפה, מתמטיקה ומדעים אך כל עזרה תתקבל בברכה. ניתן לשקול לצרף את ילדי המתנדבים שמתאימים לסייע בלימודים. 

"שלוש עשרה מלאו לנער" - משימות בר מצווה
פעילות עם קבוצת כיתה ז' בליווי משימות שיש בהם ביטוי של מגוון הנושאים בהן עוסקים החניכים בשנה זו כגון: לקיחת אחריות, הגדלת תחושת מסוגלות, אהבת הארץ, אהבת האדם, עצמאות והגשמת חלומות.
המתנדבות/ים שייקחו על עצמם את ליווי שנת המצווה יבנו את המשימות יחד עם הצוות והילדים, ויוציאו אותן לפועל. 

"כמה טוב שבאת הביתה" - ליווי חניכי כיתה ח'
מפגשים חודשיים במהלך סוף השבוע (חמישי/שישי/שבת) שבו חניכי כיתה ח' נשארים בכפר. המחשבה היא להקדיש מפגשים אלה לנושא "שייכות" – לקבוצה, לכפר, לארץ. המתנדבים מוזמנים להציע תכנים ולהתייעץ עם העמותה בבניית התכנים וזמן המפגשים. 

"עוד לא אכלנו שום דבר" - קבוצות בישול
במסגרת פרוייקט זה מגיעים מתנדבי העמותה (2-4), אחת לחודש, לקבוצת ילדים קבועה מהכפר ומבשלים יחד איתם ארוחת ערב סביב סיפור / נושא. המתנדבים בוחרים את התפריט בחד עם הצוות והילדים, ותוך כדי בישול משותף עשויה "להתבשל" מערכת יחסים משמעותית.

"זה מה שנשאר" - השארת חותם (כיתת י"ב נפרדת ומשאירה את חותמה)
ליווי והנחיית שכבת י"ב, לקראת סיום שנתם האחרונה כחניכים בכפר, בהשארת חותם כדוגמת פסל סביבתי / שיפוץ מבנה / ציור חוץ / גינה וכו'. תדירות המפגשים תיקבע ביחד עם הקבוצה והצוות.
התוצר הסופי הוא כמובן פחות חשוב מהמפגש עצמו ובמקרה הזה יש לשים דגש על התהליך (תכנון, הצגה, בחירה, בניית תקציב, גיוס, עבודה בקבוצה, הוצאה לפועל , עמידה בזמנים וכו'). לצורך כך נדרשים אומנים, בעלי מלאכה, יוצרים ועוד. 

"נקודת זינוק" – תכנית שטח אחד על אחד
מתנדב וחניך לבד במסע בשטח של יומיים (כולל לינה) כחלק מטיפול בונה ומעצים לחניך שקיבל עונש הרחקה מהכפר. 

"איך הוא שר" – חוג לימוד שירה עברית
מפגש אחת לשבועיים-שלושה שכל מטרתו הוא לימוד שיר עברי חדש. יכול להתבצע כהכנה לטיול, ערב שירה, או כחלק מתוכנית הלימוד בבית הספר.

רכיבה טיפולית  
בחוות סוסים באודים, בביתם של צביה וחנוך, מתנדבי העמותה, מתקיים שיתוף פעולה עם קורס מדריכי הרכיבה במכון ווינגיט המאפשר לחניכי כפר הנוער להתנסות בסדרה של 12 מפגשי רכיבה טיפולית. הנערים מגיעים לחווה ל- 3 שעות. מתוכם חצי שעה שיעור רכיבה ושאר הזמן הם שוהים בחווה, ולוקחים חלק בעבודות החווה השגרתיות. 

טיפולי מים (וואטסו)
אחת לחודש 4 חניכות מנווה הדסה מגיעות לשעה טיפול בבריכת "מעיינה" ברשפון ע"י צוות מתנדבות מוסמכות בראשותה של ליבי עשת, מתנדבת בעמותה. הטיפול תומך בנערות רגשית ונפשית. תוצאות הטיפול ניכרות היטב בנערות הלוקחות חלק בסדרת טיפולים זו.


שתלתם ניגונים
קרן הון אנושי 
ע.ר. 58-0-635886  |  טלפון 04-8402058   |   info@shetaltem.org.il